
W petycji zaproponowano nowelizację przepisów tak, by umożliwić podjęcie studiów pierwszego stopnia lub jednolitych magisterskich osobom z wykształceniem średnim, które zmagają się z takimi trudnościami jak dysleksja, dyskalkulia, ADHD, czy zaburzenia ze spektrum autyzmu.
Zdaniem wnioskodawców obecne wymagania egzaminacyjne są zbyt obciążające dla wielu uczniów z problemami edukacyjnymi. Podkreślają, że lęk przed maturą dotyczy znacznej części młodzieży – ponad 40% maturzystów wskazuje ją jako jedno z największych źródeł stresu, a u 20–40% występują objawy depresyjne.
W petycji przywołano również dane dotyczące zdawalności egzaminu maturalnego. Podczas gdy ogólny wskaźnik zdawalności przekracza 80%, wśród uczniów z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej wynik ten jest znacznie niższy. Przykładowo, w 2020 roku maturę z matematyki zdało zaledwie 50% uczniów z dyskalkulią, wobec średniej krajowej wynoszącej 79%.
Zwrócono również uwagę na rosnącą liczbę uczniów z opinią PPP – jeszcze kilkanaście lat temu stanowili oni około 7% zdających, dziś to już niemal jedna czwarta maturzystów.
Autorzy wniosku wskazują, że zmiana przepisów pozwoliłaby lepiej wykorzystać potencjał młodych ludzi, którzy z powodu barier formalnych nie mają szansy kontynuować nauki.
Petycja trafiła do komórki prawnej w Kancelarii Prezydenta, gdzie zostanie przeanalizowana pod kątem dalszych działań legislacyjnych.