"Wieczna promocja" w Renee i Born2Be. UOKiK nakłada niemal 15 mln zł kary.

7

Według UOKiK konsumenci byli wprowadzani w błąd. Sądzili, że mają do czynienia z krótkoterminową promocją, a w rzeczywistości rabaty były dostępne cały czas. Zmieniano tylko nazwy kodów czy hasła promujące zniżki („szalona środa”, „noc zakupów”, „tydzień wyprzedaży”). Takie działania naruszały prawo i wywierały presję na klientów.

Urząd uznał takie działania za przykład tzw. dark patterns – socjotechnik wykorzystywanych do wpływania na decyzje zakupowe użytkowników w internecie.

dlahandlu.pl podaje, że postępowanie wykazało także inne nieprawidłowości. Chodzi między innymi o brak odniesienia do najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed ogłoszeniem promocji, co jest niezgodne z unijną Dyrektywą Omnibus. Według UOKiK produkty w Renee i Born2Be mogły nigdy nie być oferowane w cenie wyjściowej, od której liczony był rzekomy rabat.

Na Azagroup nałożono karę w wysokości 14 910 599 zł. Decyzja nie jest prawomocna – spółce przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeśli się uprawomocni, firma będzie musiała poinformować o niej na swoich stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych.




0.058558940887451