
Lalki Labubu to nietypowe, nieco groteskowe figurki stworzone około dziesięć lat temu przez artystę z Hongkongu – Kasinga Lunga. Choć początkowo były niszowe, zyskały ogromną popularność w ostatnich latach, głównie dzięki zainteresowaniu celebrytów.
Zabawki te, oferowane przez chińską markę Pop Mart, zazwyczaj kosztują w granicach 50 juanów, czyli około 25 złotych. Tymczasem ostatnia aukcja była w całości poświęcona właśnie figurkom Labubu. Wystawiono łącznie 48 przedmiotów, a udział w wydarzeniu wzięło około 200 osób. Łączna suma uzyskana ze sprzedaży przekroczyła 3,3 miliona juanów.
Fenomen popularności Labubu wynika m.in. z ich obecności w mediach społecznościowych – pojawiały się m.in. u Lisy z grupy Blackpink, Rihanny, Duy Lipy, a nawet Davida Beckhama.
W związku z ogromnym popytem, Pop Mart czasowo wycofał produkty z rynku brytyjskiego po licznych doniesieniach o przepychankach między klientami. Firma zyskała rozgłos dzięki sprzedaży zabawek w tak zwanych „ślepych pudełkach” – ich zawartość jest niespodzianką aż do otwarcia.
Popularność Labubu przełożyła się również na wyniki finansowe firmy – w 2024 roku Pop Mart osiągnął przychód na poziomie 13 milionów juanów (czyli około 6,7 miliona złotych), ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. Rozwój firmy obejmował też ekspansję zagraniczną – uruchomiono nowe sklepy m.in. we Włoszech i Hiszpanii.