
Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu, utrzymywanie abonamentu jest niezasadne, skoro media publiczne i tak finansowane są z miliardowych dotacji budżetowych oraz wpływów z reklam. Projektodawcy krytykują przy tym upolitycznienie telewizji publicznej i jej coraz mniejszą oglądalność.
Według danych przytoczonych w projekcie, na koniec 2024 roku opłaty abonamentowe regulowało zaledwie 0,7 mln gospodarstw domowych i instytucji – to tylko 32,1% zobowiązanych. Jednocześnie Poczta Polska zebrała w 2024 roku ponad 660 mln zł z tego tytułu, w tym niemal 12 mln zł z odsetek.
Co istotne, projekt przewiduje także abolicję dla osób zalegających z opłatami. To oznacza, że toczące się postępowania egzekucyjne miałyby zostać automatycznie umorzone.
W uzasadnieniu podkreślono również, że likwidacja abonamentu zmniejszy obciążenia fiskalne obywateli i pozytywnie wpłynie na ich sytuację finansową, zwiększając konsumpcję i wspierając gospodarkę. Projekt zawiera też propozycję likwidacji TVP Info oraz dopuszczenia większych wpływów z reklam do finansowania mediów publicznych.