Komisja Europejska chce obowiązkowych testów dla kierowców-seniorów.

17
Unia Europejska rozważa wprowadzenie jednolitych przepisów nakazujących kierowcom po 70. roku życia regularne badania zdolności do prowadzenia pojazdów. Pomysł ma zwiększyć bezpieczeństwo na drogach w obliczu rosnącej liczby wypadków z udziałem seniorów.

Dyskusję w Niemczech ponownie ożywiło niedawne zdarzenie w Dülmen koło Dortmundu. 89-letni kierowca, myląc pedały gazu i hamulca, z impetem wyjechał ze stacji kontroli pojazdów, niszcząc jej bramę. Następnie wpadł na dwa samochody stojące na pobliskim parkingu. Straty oszacowano na 70 tysięcy euro. Mężczyzna został przewieziony do szpitala, a policja odebrała mu prawo jazdy. Świadkowie twierdzili, że jego kondycja fizyczna uniemożliwiała bezpieczną jazdę.

Według danych, w 2023 roku starsi kierowcy w Niemczech spowodowali ponad 21,5 tysiąca wypadków, co oznacza wzrost o 25% w porównaniu z sytuacją sprzed dekady. Wraz z postępującym starzeniem się społeczeństwa zwiększa się średni wiek kierowców, a w debacie publicznej pojawiają się nawet postulaty odbierania uprawnień osobom w bardzo podeszłym wieku.

Eksperci zaznaczają jednak, że sam wiek nie zawsze jest miarodajnym wskaźnikiem bezpieczeństwa na drodze. Wielu seniorów prowadzi ostrożniej niż młodsi i rzadziej przekracza dozwoloną prędkość. Realnym zagrożeniem stają się dopiero pogarszające się z wiekiem wzrok, słuch oraz czas reakcji.

W niektórych krajach Unii Europejskiej podobne kontrole funkcjonują już od lat. W Portugalii badania po ukończeniu 70 lat odbywają się co dwa lata, natomiast w Finlandii pierwsze testy przechodzi się już w wieku 45 lat i powtarza co pięć lat. Komisja Europejska dąży do wprowadzenia jednolitych przepisów, zgodnie z którymi każdy kierowca po 70. roku życia musiałby co pięć lat potwierdzać swoje kompetencje za kierownicą.
0.057615041732788