
Od 1 kwietnia 2024 r. prace domowe w polskich szkołach podstawowych zostały ograniczone, w klasach I–III obowiązuje zakaz ich zadawania (oprócz ćwiczeń usprawniających motorykę małą), a w klasach IV–VIII zadania nie są obowiązkowe i nie są oceniane.
Zmiana była podyktowana troską o dobrostan uczniów oraz sygnałami od rodziców i pedagogów o zbyt dużym obciążeniu domowymi obowiązkami. Minister Nowacka podkreśliła też wpływ sztucznej inteligencji, która, zdaniem MEN, częściowo przejęła zadania domowe przydzielane uczniom.
W wyniku rosnącej presji ze strony środowiska nauczycielskiego, według ankiet, aż 74 % nauczycieli chce powrotu do oceniających prac domowych, MEN zapowiedziało przeprowadzenie ewaluacji, która ma ruszyć jeszcze we wrześniu 2025 r. Czas na podjęcie decyzji jest już bardzo blisko. Zapadnie ona najpóźniej w połowie sierpnia 2025 r.
W ocenie minister edukacji, wyniki tegorocznego egzaminu ósmoklasisty nie odbiegają od poprzednich, co sugeruje, że reforma nie obniżyła poziomu wiedzy uczniów. Nowacka dodała, że jeśli okaże się, że zmiany wymagają korekty, ministerstwo ją wprowadzi. Wyraziła gotowość do działania i zapewniła, że “nie wyklucza” przywrócenia obowiązkowych i ocenianych prac domowych, ewentualnie zaczynając je wprowadzać od 1 września 2026 r., choć możliwe są wcześniejsze terminy.