Zakaz prac domowych – nauczyciele alarmują: pogorszyła się motywacja i samodzielność uczniów.

44

Z danych zebranych w czerwcu i lipcu 2025 roku od nauczycieli klas IV–VIII wynika, że:
  • 79,9% nauczycieli zauważyło obniżenie poczucia odpowiedzialności uczniów za naukę,
  • 76,9% wskazało na pogorszenie samodzielności uczniów w nauce,
  • 1,3% dostrzegło trudności uczniów w utrwalaniu materiału.
Ponadto, ponad dwie trzecie nauczycieli zauważyło osłabienie motywacji uczniów do nauki oraz ich samodzielności w procesie uczenia się. W praktyce oznacza to, że uczniowie rzadziej otrzymują informację zwrotną na temat swoich postępów, co może wpływać na ich rozwój edukacyjny.

W odpowiedzi na te wyniki, ponad 36% nauczycieli opowiedziało się za powrotem obowiązkowych prac domowych, podkreślając ich rolę w utrwalaniu materiału i rozwijaniu kompetencji poznawczych oraz samodzielności uczniów. Jednakże, tylko 11,9% nauczycieli akcentowało znaczenie prac domowych w tym kontekście.

Warto zauważyć, że zmiany w zasadach dotyczących prac domowych nie miały istotnego wpływu na wyniki egzaminu ósmoklasisty. Porównania między szkołami, które w pełni zrezygnowały z prac domowych, a tymi, które kontynuowały ich stosowanie, nie wykazały istotnych różnic w wynikach.

Reforma miała na celu zmniejszenie stresu uczniów, jednak wyniki ankiety sugerują, że brak prac domowych może prowadzić do osłabienia motywacji i samodzielności uczniów. W związku z tym, konieczne może być ponowne rozważenie zasadności i formy zadawania prac domowych w polskich szkołach podstawowych.

Raport IBE pt. „Ocena pierwszych efektów zmiany w zadawaniu i ocenianiu prac domowych w szkołach podstawowych” został opublikowany w październiku 2025 roku. Badanie objęło ponad 7,5 tysiąca nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych. Raport wskazuje na konieczność ponownego przemyślenia polityki dotyczącej prac domowych w polskim systemie edukacji.

Dodatkowo, dane zebrane w ankiecie wskazują, że ponad 60% dyrektorów szkół i ponad 50% nauczycieli uważa, że dzieci mają obecnie więcej czasu na odpoczynek, zabawę i aktywność fizyczną. Zdaniem 52% nauczycieli wprowadzone zmiany zmniejszyły też obciążenia uczniów obowiązkami edukacyjnymi. Jednakże, jak wskazują wyniki ankiety, te pozytywne aspekty mogą być równoważone przez negatywne skutki związane z obniżeniem motywacji i samodzielności uczniów.




0.055027008056641