Nowoczesny katamaran

7
401 / 17
Zgłoś

Aby dodać komentarz zaloguj się proszę.

Komentarze:

  • Gorn221
    Gorn221 3 lata temu Odpowiedz

    Ale ty musisz używać papierowych słomek bo planeta umrze.

    15
  • oChVkUcAOelALbX0

    Mam w robocie gostka co to wyłączał ludziom z pokoju klimę bO eKolOgiA ale ta ekologia nie przeszkadzała mu zrobić sobie na wakację turnee po Europie samochodami z kumplami. Mam w dupie segregację śmieci papierowe słomki itp skoro ludzie sobie latają samolotami na wakacje i robią gówniaki.

    12
  • Whaaaaaaaat

    @dent Szkoda, ze ktoś zrobił ciebie :/

    -19
  • Norbertok

    @dent zmiana pieca na gazowy czy o klase lepszy oszczedzi tyle emisji w ciagu zycia tego pieca ze mozesz objechac swiat i 20 razy nie mowiac o zmianie na panele czy usunieciu klimy. Jak masz aktywna klime na calej hacie to robisz emisje wieksze obrzedy wielkosci razy, wiec nadal in dba o ekologie duzo lepiej niz ty.

    -12
  • 7cBiUUBaTIURnzYA

    silniki elektryczne są spoko, ale problem z ich ekologią pojawia się, wraz z awarią i utylizacją. Jak to się zapali (a zdarzają się takie wypadki) , to ugaszenie tego jest dużym problemem, a związki chemiczne, które się wydostają wtedy do atmosfery, dużo bardziej niebezpieczne od spalin silnika benzynowego. Trzeba wydobywać dużo kobaltu i litu do ich produkcji, a dodatkowo niewiele potrafimy z takiego silnika odzyskać. W każdym razie jeszcze tego nie potrafimy, a może już potrafimy, ale też nie jest to opłacalne dla koncernów. Przecież wynaleziono już wiele silników, które w małej części tylko korzystały ze spalania benzyny. Pamiętam taki reportaż o inżynierze z Polski, który sobie, oraz sąsiadom zamontował w samochodach urządzonko , które pozwalało za pomocą wody (mogła być nawet deszczówka) , zmniejszyść spalanie do 2l na 100km , przy nieodczuwalnym zmniejszeniu osiągów samochodu. A to tylko 1 przykład. Nie bez powodu takie rzeczy nie wchodzą do masowej produkcji. Pocieszające jest tylko to, że to nie planeta potrzebuje ratunku, ona dawała sobie radę z dużo gorszymi rzeczami. To nasz gatunek potrzebuje ratunku, ale nie widzę na to większych szans. Ludzkość, to małpy z karabinem w ręku. Będziemy się nim bawić, aż zrobimy sobie krzywdę.

    9
  • Whaaaaaaaat

    @cojatuwogolerobie Po pierwsze pomyliły Ci się silniki elektryczne z bateriami. Dla Twojej wiadomości silnik elektryczny jest w każdym silniku spalinowym to po pierwsze. Po drugie jest wiele alternatyw dla baterii Li-NCM, tylko ta na ten moment jest najefektywniejsza. Masz bateria litowo-żelazowo-fosforanowe np. które maja dużo mniejsza pojemność na kg, ale sa dużo tańsze. Niemniej jednak chemia baterii to jedna z najszybciej rozwijających się segmentów rynku. Kwestia czasu zanim będziemy mieli lepsza technologie. Ponadto ze starych baterii można odzyskać ponad 90% materiałów użytych do produkcji, kobalt jest zbyt cenny żeby go po prostu wyrzucać. https://elektrowoz.pl/auta/tesla-100-proc-wracajacych-do-nas-baterii-do-recyklingu-odzyskamy-92-procent-surowcow-impact-report-2020/. Kolejna kwestia to wykorzystanie starych akumulatorów do instalacji fotowoltaicznych offgrid, które mogą być lekarstwem na problemy starych sieci elektrycznych, które mogą nie podołać większym poborom prądu wraz z rozwojem BEV właśnie. Na ten moment mamy kilka problemów na które sa rozwiązania. Przewaga BEV nad FCE leży przede wszystkim w potencjale do rozwoju. BEV jest na początku tej drogi, a FCE dotarło do ściany.

    0
  • Bagaż_emocjonalny

    Nie ma czegoś takiego jak troska o planetę ze strony wielkich koncernów, fabryk, przedsiębiorstw. W tym wszystkim jest tylko jeden cel - zarobek. Postraszmy klientów zniszczeniem planety etc i wpychajmy im na siłę samochody elektryczne. Ta cała nagonka, dokręcanie norm emisji spalin przez unię to tylko zagranie wymuszające na ludziach konieczność zakupu aut elektrycznych. Dla zwolenników tych p******etów polecam się dowiedzieć w jaki sposób w Polsce powstaje prąd, który potem wykorzystacie w elektryku :)

    27
  • Whaaaaaaaat

    @bagaz-emocjonalny @bagaz-emocjonalny Powiedz to ludziom w hospicjach i na oddziałach onkologii. U mnie np. z fotowoltaika, a to ze większości z węgla to co? Zreszta patrzenie na świat, przez pryzmat zacofanej energetycznie Polski jest śmieszne. Równie dobrze możemy mówić o Islandii w której prąd czerpie się z 0emisyjnej geotermii. Niemniej jednak dużo efektywniej jest czerpać prąd z węgla, niż wydobywać ropę i transportować przez pół świata do silnika o marnej sprawności. Zreszta lepiej żeby spaliny powstawały w elektrowni usytuowanej poza miastem, w której poziom emisji jest monitorowany nieustannie i sa filtrowane skuteczniej niż w dieslu z wyciętym dpfem pod nosem dzieci w przedszkolu. Polecam się doedukowac zanim zaczniesz dyskusje o której nie masz bladego pojęcia.

    -5
  • Norbertok

    @bagaz-emocjonalny w polsce to JESZCZE nie ma DUŻEGO sensu. Ale 1. Bedzie mialo coraz większy 2. Konferencja jest głównie o usa i UE jako całosi plus japonii.

    1
  • grodt
    grodt 3 lata temu Odpowiedz

    ratujemy planetę po kompletnie złej stronie. Spójrzcie na to jak śmiecą i zatruwają np. Indie. Całe rzeki płynących śmieci do oceanu, ale to my mamy płacić podatki?

    27
  • Norbertok

    @grodt indie odpowoadają za mniej niż 8% emisji mimo posiadania 17% ludności swiata. Polska odpowoada z 1.1% emisji mimo posiadania 0.3% ludności świata. Więc tak my powinnismy placic za to wiecej niz hindusi per capita.

    -9
  • rafalm
    rafalm 3 lata temu Odpowiedz

    @norbertok rozróżnij emisję od śmiecenia

    8
  • Norbertok

    @rafalm rozroznij oplaty i podatki glownie emisyjne ktore wspominasz od smiecenia

    -4
  • Whaaaaaaaat

    @rafalm No nie wiem, emisja gazów cieplarnianych jest de facto zaśmiecaniem powietrza na poziomie strukturalnym.

    1
  • SkorekX
    SkorekX 3 lata temu Odpowiedz

    Przejście na weganizm to najbardziej ekologiczna rzecz jaką możesz zrobic

    -8
  • john-doe
    john-doe 3 lata temu Odpowiedz

    @skorekx ale nie każdy lubi seks analny...

    22
  • SkorekX
    SkorekX 3 lata temu Odpowiedz

    @john-doe62 piernik... wiatrak... No wiesz...

    -10
  • 11
  • Whaaaaaaaat

    @skorekx Jeżeli ktoś ma problem żeby połączyć wiatrak z piernikiem to nie wiem czy jest sens podejmować polemikę.

    3
  • PolskiTenisista

    @skorekx Przez jeden długi lot wyemitujesz tyle CO2, ile zaoszczędzisz przez dwa lata jako weganin.

    8
  • SkorekX
    SkorekX 3 lata temu Odpowiedz

    @polskitenisista Globalna produkcja mięsa generuje więcej CO2 niż transport samochodowy, lotniczy, kolejowy i wodny razem wzięte

    edytowano: 3 lata temu
    -3
  • Whaaaaaaaat

    @skorekx Choroby serca zabijają mnie ludzi niż nowotwory, tak wiec przestańmy leczyć chorych na serce … zreszta poza gazami cieplarnianymi sa np. NOx, tlenki azotu, które sa w chuj niezdrowe dla człowieka.

    2
  • CarlosCrow

    A może te prywatne samoloty latają na lewackie p*erdolenie?

    28
  • Norbertok

    @carloscrow prywatne samoloty odrzutowe z calego swiata stanowią 0.6% samolotów i zwykle są małe. Palą po 20-200 razy mniej niz pasazerski. A wszystkie smaoloty razem oepowiadaja za 2.2% emisji. Więc ogarniecie sie miliarderów by tez jeździli teslami spowoduje spadek emisji o jakieś 2.2%*0.06/20 czyli o jakies promile z promila. Zmiana aut w usa SAMYM USA na elektryki spowoduje spadek emisji o 4% więc mamy jakies 4000-40 000 razy wiekszy efekt. Jedyne p*********e jakie tu jest to prawaków że walka o prawdziwe zmiany sie nie liczy i tlum moze robic co cjce bo kilku miliarderow robi promil promila promila emisji same auta spalinowe w usa w miesiąc robia wiecej emisji niz wszystkie orywatne odrzutowce od powstania odrzutowcow zrobiły.

    edytowano: 3 lata temu
    -10
  • CarlosCrow

    @norbertok nie liczy się spalanie na samolot tylko spalanie na osobę. Co z tego że pali 20 razy mniej jak przewozi 100 razy mniej osób?

    4
  • Norbertok

    @carloscrow no to masz widełki. Co to zmienia, nadal odrzutowce to promil z promila z promila albo i 10 promili z promila z promila jak uwzglednimy ciebie. Nadal auta zwykłych ludzi dziesiatki tysiecy razy wiecej niz te samociki.

    -3
  • CarlosCrow

    @norbertok no i znowu liczysz grupę jako całość a nie każdego z osobna, czemu ktoś tworzący mniejsze zanieczyszczanie (samochód/loty komercyjne) środowiska miałby się ograniczać a ktoś tworzący większe (prywatny odrzutowiec) nie miałby tego robić?

    3
  • john-doe
    john-doe 3 lata temu Odpowiedz

    @norbertok popatrz jaki masz średni wiek auta w danym kraju - jak minie tyle lat to wymienisz połowę (a jak nowe będzie droższe to mniej niż połowę) i to zazwyczaj w miarę nowych osobówek spełniających normy emisji - bo maszyny do pracy i ciężarówki napędzane dieslem nie są tam wliczane a mają czas życia wielokrotnie dłuższy za 3/4 emisji szkodliwych substancji jest odpowiedzialne 100 największych firm i to jest miejsce do szukania poprawy, a nie fakt że JEŻELI wyprodukujemy znacznie więcej prądu i JEŻELI będziemy w stanie go przesłać i JEŻELI wyprodukujemy dziesiątki milionów baterii z surowców których nie ma zbyt wiele i JEŻELI kupujący dadzą się przekonać to w perspektywie 20 lat zmniejszymy emisję USA maksymalnie o 4%

    edytowano: 3 lata temu
    0
  • john-doe
    john-doe 3 lata temu Odpowiedz

    @norbertok no co to zmienia że w parku grasuje zabójca gwałciciel skoro masz 10 razy większe szanse na to żeby zajebali ci portfel?

    0
  • Norbertok

    @john-doe62 to że jak gwalciciele robia 99.99% prestwpst a portfel kradnie ci jedwn na milion bogacz to gwalciciel to wazniejszy problem no ja p*****lw.

    0
  • Norbertok

    @carloscrow a czemu miliard ludzi robiacych wielkie szkody ma sie nie ograniczyc bo kilku zrobi maciupkie mikro szkody? To twoje rozumowanie jest poj****e, zalegalizujmy kradziez bo jedna osoba kiedys kogos zabiła to po co my mamy placic za drobne kradzieże.

    -1
  • CarlosCrow

    @norbertok akurat przykład z kradzieżą jest całkiem niezły. Bo oczywiście i mały i duży złodziej czynią szkody i oczywiste jest że jest więcej małych złodziei co kradną do 1000 zł niż tych co kradną powyżej, czy w ogóle po setki tysięcy czy miliony. Ale pomimo że 100 małych złodziei kradnących 1000 zł całościowo ukradnie więcej niż jeden duży złodziej który ukradnie 10 000. To nie sprawia że dużego złodzieja nie trzeba szukać, albo ze ma ponieść mniejszą karę bo całościowo ukradł mniej niż tych 100 małych złodziei.

    -1
  • Norbertok

    @carloscrow nie miałem takiej tezy. Moja teza jest ze pognanie 1000 zlodzieji kradnacych po 10zł jest wazniejsze niz jednego co kradnie 50zł a usprawiedliwianie sie tego 1000 ze nie przestana bo tamten kradnie "bardziej" jest zj****e. Z perspektywy policji tez wazniejsza sprawa to wywalic 1000 zlodzieji po 10zł niz jednego co sobie raz kiedys 50zl ukradnie.

    edytowano: 3 lata temu
    -1
  • CarlosCrow

    @norbertok i znowu się mylisz, bo policja nie będzie mieć przed wyborem 1000 złodziei co kradnie 10zł czy 1 złodziej co kradnie 50 zł. Bo mają ograniczone środki i powiedzmy mogą złapać tylko 20 stu a jeśli musza wybierać to oczywiście ten który ukradł 50 zł powinien być na szczycie listy poszukiwanych. W dodatku co to w ogóle za sytuacja żeby na komisariacie policji która szuka złodziei pojawił się złodziej co ukradł najwięcej i nadzorował poszukiwania.

    -1
  • Norbertok

    @carloscrow To idea taka ze ktoś kto ma największą wiedze i robi najwiecej dobrego może byc u władzy, bo skoro chcą pomóc złapać złodziei co kradną sumarycznie po 10000zł dziennie to nie należy tego zatrzymywać bo sam ukradł kiedys 20zł. jak go posłuchamy państwo zyskuje 10 000 i traci 20zł czyli sukces.

    -1
  • CarlosCrow

    @norbertok powiem Ci tylko że apetyt rośnie w miarę jedzenia. I więcej nie mam zamiaru z Tobą pisać bo mam wrażenie że z każdym kolejnym Twoim komentarzem który czytam staje się głupszy.

    0
  • Norbertok

    @carloscrow wodac to po twoim nieudolnym argumentowaniu że stales sie bardzo głupi, ale jakbtam chcesz, nie zmuszam do odpisywania mi.

    0
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter walić ratowanie planety. Otwórz maskę i zastanów się ile kawałków żelastwa które pod nią wozisz służy do generowania momentu obrotowego, a ile jest tam tylko dlatego że silnik spalinowy nie nadaje się zupełnie do napędzania samochodów i trzeba było je dodać żeby to obejść.

    -13
  • kumpir
    kumpir 3 lata temu Odpowiedz

    @aawor69 jak na silniki "nie nadające się do napędzania samochodów" całkiem zajebiście sobie radzą i ci głupi ludzie wyprodukowali setki milionów pojazdów z tak nie nadającym się do niczego podzespołem

    edytowano: 3 lata temu
    12
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @kumpir zajebiście wręcz. Silnik elektryczny - przykręć koło i działa. Ewentualnie dyfer jak chcesz oszczędzić na liczbie silników. Silnik spalinowy - nie ma momentu poza malutkim zakresem obrotów, więc musimy dołożyć skrzynię biegów. Gaśnie jak go zatrzymasz, więc trzeba dołożyć sprzęgło. Jedynym sposobem na ruszenie nim z miejsca jest wysłanie większości momentu w****u przez uślizg na tym sprzęgle. Zamiast momentu obrotowego generuje liniową siłę, wiec trzeba dodać korbowód. Do tego robi to tak nierówno, że potrzebne jest przynajmniej koło zamachowe, a najczęściej dwumasa. Ze względu na niewyobrażalne skomplikowanie mechaniczne, całość nie dość że musi być zalana olejem, a olej tłoczony pod ciśnieniem, to jeszcze trzeba go co chwilę wymieniać. Do tego hałas tak łeb urywa że potrzebujesz 5m rury z dwoma tłumikami żeby dało się w środku wytrzymać. Chcesz odzyskać energię włożoną w rozpędzanie przy hamowaniu? Best I can do is spalać mniej paliwa przez chwilę. A na koniec i tak potrzebujesz silnika elektrycznego żeby go uruchomić, bo ktoś wpadł na pomysł żeby do pojazdu który co chwilę zatrzymuje się i rusza dać silnik który po zatrzymaniu nie jest w stanie sam się uruchomić... W skrócie - ludzie wcisnęli na siłę do samochodu silnik który się nijak do tego nie nadaje, dodając pierdylion podzespołów do obchodzenia jego wad, a i tak w praktyce zachowuje się gorzej niż elektryczny, który ma max moment przy 0 obrotów na minutę, czyli tam gdzie go potrzebujesz.

    edytowano: 3 lata temu
    11
  • Whaaaaaaaat

    @aawor69 @aawor69 Nie przesadzałbym, ze się nie nadaje. Był najlepsza możliwością na okres czasu w którym zdominował napęd bezdyskusyjnie. Następnym etapem są silniki elektryczne i już nic tego nie zmienia. Największe koncerny motoryzacyjne postawiły na BEV. Toyota jeszcze się opiera, chociaż często sama sobie zaprzecza. Chcieli iść w wodór, Mirai w porównaniu do obecnych BEV to lipa. Teraz się chwała, ze maja technologie baterii solid state, które sa krokiem milowym w rozwoju baterii od 2020 rok, może i ale w laboratorium. Tesla zaczyna sprzedawać auta na poziomie miliona rocznie (mimo kryzysu na rynku półprzewodników) i niedługo uruchamia kolejna fabryka Giga Berlin. Ze względów na charakterystykę i sprawność silniki spalinowe są pogrzebane. Już lepiej nadają się do generatorów prądu, gdzie mogą pracować przy stałej prędkości obrotowej. Ciekawy projekt ma Honda, która chce wskrzesić silnik Wankla do generowania prądu. Kwestia 5 lat zanim koszt BEV będzie przystępny dla przeciętnego Kowalskiego i kwestia kolejnych kilku do totalnej dominacji na rynku. Z silników spalinowych zostaną przyjemne wspomnienia, nostalgia i ciekawy pomysł do ulokowania finansów w postaci youngtimerow o napędzie spalinowym.

    4
  • SkorekX
    SkorekX 3 lata temu Odpowiedz

    @aawor69 wcisnęli taki silnik, bo nie mieli innej opcji. Ale ogólnie to świetnie opisane. Myślę, ze istnienie hybryd jest najlepszym podsumowaniem

    2
  • Whaaaaaaaat

    @aawor69 Masz sporo racji co nie zmieni faktu, ze dotychczas największa barierkę dla silników elektrycznych było zapewnienie dostępu do prądu, wcześniej nie było tak pojemnych akumulatorów żeby był sens się w to bawić, a raczej były, ale traciły sens ekonomiczny.

    0
  • john-doe
    john-doe 3 lata temu Odpowiedz

    @aawor69 silnik spalinowy to naturalne rozwinięcie lokomotywy parowej i radzi sobie znakomicie w przeciwieństwie do samochodów elektrycznych których w skali kraju nie mamy i przez dekady nie będziemy mieli nawet czym ładować

    4
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @whaaaaaaaat nie było też powodu żeby wymyślać lepsze akumulatory, bo przecież mamy już silniki spalinowe i kółko się zamyka. To co się dzieje teraz zawdzięczamy komórkom i wymuszonym przez nie rozwojowi baterii.

    1
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @john-doe62 czekaj czekaj, a samochody spalinowe mamy czym tankować, czy przywozimy paliwo zza granicy?

    -3
  • john-doe
    john-doe 3 lata temu Odpowiedz

    @aawor69 ale jesteśmy w stanie je sprowadzić a takich ilości prądu nikt nam nie sprzeda (niemcy spanikowali i zamykają elektrownie atomowe) a my elektrowni atomowych nie wybudujemy przez dekady jedyne co zostaje to fotowoltaika która u nas z powodu rozdrobnienia nie działa - u mnie na wsi skoki napięcia między godziną 13 a 21 przekraczają już 60V i tego się nie da prosto poprawić policz sobie ile elektrowni trzeba by wybudować żeby zastąpić silniki spalinowe elektrycznymi to pogadamy dalej o dostępności materiałów na baterie

    edytowano: 3 lata temu
    3
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter a ile przejedzie ten stojący obok spalinowy? Cztery, ale po dziesięciu trzeba rozebrać silnik. Tylko uważaj, bo może Ci przy odpalaniu połamać ręce. Ludzie zapomnieli, jak badziewne były pierwsze samochody.

    edytowano: 3 lata temu
    0
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter a ile przejedzie ten stojący obok spalinowy? Cztery, ale po dziesięciu trzeba rozebrać silnik.

    -1
  • john-doe
    john-doe 3 lata temu Odpowiedz

    @john-doe62 "[samochodów elektrycznych] pod koniec kwietnia tego roku w Polsce zarejestrowanych było 11 761" Łącznie w Polsce jest 24,3 mln samochodów możesz jęczeć ile chcesz, ale tak wygląda rzeczywistość

    edytowano: 3 lata temu
    0
  • kumpir
    kumpir 3 lata temu Odpowiedz

    @aawor69 cóż tu mówić ale jeżeli te silniki były tak zajebiste jak mówisz to dawno by wyparły silniki spalinowe. Czyste prawo rynku, rozwiązanie lepsze wypiera rozwiązanie słabsze. Prawda jest taka że samochody elektryczne nadal są niewydajne, ładowanie jest problematyczne, zasięg jest śmiesznie mały. Do jazdy po mieście okej, ale absolutnie nie nadają się do jazdy na dłuższe dystanse.

    edytowano: 3 lata temu
    5
  • Whaaaaaaaat

    @metalowysweter Taki Lucid Air przejedzie 800 km, ale co ja tam wiem. Zreszta przez 125 lat sporo się zmieniło.

    -1
  • john-doe
    john-doe 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter z googla w 15 sekund, nawet 30% błędu nie zmienia skali samochody elektryczne - tak jak wszystko - wejdą swoim tempem i żadne rozważania w komentarzach na kwejku tego nie zmienią ;)

    -4
  • Whaaaaaaaat

    @john-doe62 Zobacz na zachód i na jego trendy, do nas wszystko dociera z opóźnieniem, mniej więcej przez taka mentalność :)

    -1
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @kumpir gdyby działało prawo rynku, nikt by nie kupował samochodów, tylko wszyscy jeździliby tramwajami. Poczytaj jak w latach 30 koncerny paliwowe wykupiły zamknęły sieci tramwajowe w USA. "Wolny rynek" to bajeczka dla dzieci ;)

    edytowano: 3 lata temu
    -1
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter kocham ludzi piszących z perspektywy "eksperta" i poświęcających połowę wypowiedzi na wywyższanie się... Dostarczanie paliwa do silników spalinowych wcale nie jest problemem systemowym, prawda? Ps.: Elektryczny Fritchle z 1906 miał 100 mil zasięgu. Żadna sztuka mieć duży zasięg przy prędkościach rzędu 30km/h ;)

    edytowano: 3 lata temu
    0
  • Piekielny_Zygfryd

    @aawor69 nigdy na to nie patrzyłem w ten sposób. Dzięki :)

    -1
  • Whaaaaaaaat

    @metalowysweter @metalowysweter Podaje rozwiązanie pod określone zapotrzebowanie. Nie będę pisał elaboratów uwzględniających wszystkie okoliczności. Jeżeli chodzi stara infrastrukturę sieci elektrycznych to pretensje do rządzących, którzy mld które dostali od Unii na transformacje energetyczna przepierdalaja na archaiczne bloki węglowe, a nie modernizacje sieci. Tez mogę przerzucać się argumentami o kompetencjach co jako tako nie jest argumentem merytorycznym, ale pracuje w branży motoryzacyjnej, w jednym z największych koncernów na świecie.

    3
  • kumpir
    kumpir 3 lata temu Odpowiedz

    @aawor69 a czemu mieliby jeździć tramwajami? Czy tramwaj daje mi swobodę, że o dowolnej porze dnia i nocy mogę do niego wsiąść i dojechać gdziekolwiek chce? Twój argument jest zj****y, mogę wymienić cała litanie powodów dla których samochód jest lepszy od tramwaju. Prawo rynku działa tu genialnie. Jest produkt, który spełnia określone konsumenckie wymagania. Dlaczego twoim zdaniem lobby olejowo paliwowe, pozwoliło na wyparcie lamp olejnych i gazowych przez żarówki elektryczne? To musiał być ogromny cios dla przemysłu olejowego

    edytowano: 3 lata temu
    -2
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @kumpi czemu? Nie wiem, pewnie dlatego że tak im było wygodniej, bo jeździli nimi zamiast kupować samochody. Takie są fakty, niezależnie czy znajdziesz 74 argumenty że samochód jest według Ciebie lepszy, czy nie. ​ Serio, poczytaj o tym jak firmy krzaki wykupiły i zamknęły po kolei wszystkie linie tramwajowe w większych miastach w USA. Żarówki elektryczne w stanach działały wtedy na ropę, wiec kompletne pudło ;)

    edytowano: 3 lata temu
    0
  • kumpir
    kumpir 3 lata temu Odpowiedz

    @aawor69 czy ty próbujesz powiedzieć, że podróż tramwajem jest wygodniejsza i lepsza niż autem? No come on... Co to za socjalistyczne p*********e

    edytowano: 3 lata temu
    -2
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @kumpir zależy czy cenisz swój czas czy nie. Ja tam wolę sobie pograć podczas jazdy do pracy niż pałować sprzęgło przez pół godziny. Są sytuacje kiedy wygrywa tramwaj, są sytuacje kiedy wygrywa samochód. Fanatycy widzą tylko te drugie ;)

    -1
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter patrz punkt pierwszy. Nikt nie bierze na serio Twojego autorytetu. A jeżeli chcesz się licytować - stać mnie i na samochód i na dom niedaleko tramwaju, w którego garażu bardzo chętnie postawię elektryka jak trochę stanieją. Może Ty kochasz stać na stacji pół godziny, bo jakiś frajer musi zjeść hot-doga, ja nie. Jak już dorośniesz do tego że nie będzie Cię obchodziła opinia Januszy że jesteś biedakiem jak ktoś zobaczy Cię poza samochodem, to pogadamy.

    edytowano: 3 lata temu
    -2
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter jakby było rozwiązane, to bym miał rurę z paliwem do domu, a nie musiał popylać na stację ;)

    -1
  • Whaaaaaaaat

    @metalowysweter Ten rozwiązany problem jest istotnym czynnikiem, który wpływa destruktywnie na klimat jak i wiele chorób i śmierci. Taki to oto rozwiany problem Xd z tego co wiem postęp polega na technologicznym rozwoju, wiec wole patrzeć na Holandię niż na Kamerun. Równie dobrze możemy się ewolucyjnie zawrócić i iść w kierunku małp w kierunku, w którym ewidentne podążasz. Większość ludzi pokonuje dziennie autem mniej niż 50 km, wiec aktualne zasięgi sa w zupełności wystarczające, stacje ładowania są umieszczone w strategicznych punktach wzdłuż autostrad i dróg ekspresowych. Szybkie porty ładowania przy takim np. Hyundai Ioniq pozwalają na uzupełnienie zasięgu w 18 min. I to już teraz. Aktualnie FCE przodują tylko i wyłącznie w czasie uzupełniania paliwa i zasięgu, ewentualnie w cenie zakupu. Bo jeżeli weźmiemy czynnik ekonomiczny użytkowania auto, serwisów, naprawa, tankowania, wymian oleju itp. To przy BEV, FCE już wyglada blado. Na innych polach zdecydowanie przegrywają, w takiej Norwegii już na ten moment sprzedaje się ponad 50% BEV, do nas tez to dotrze tylko, ze jak zwykle później.

    -1
  • kumpir
    kumpir 3 lata temu Odpowiedz

    @aawor69 zasadniczą kwestią jest to że nie potrzebujesz tankować samochodu w domu, tylko właśnie w trasie. Do jazdy na mieście to weź sobie rower będziesz jeszcze bardziej eko. Możesz też jeździć swoim tramwajem. Auto w mieście nie jest niezbędne. Problemem elektryków jest ich bezużyteczność w dłuższych trasach, czyli tak naprawdę podstawowej funkcji samochodu.

    1
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @kumpir jest październik. W tym roku zrobiłem 2 trasy powyżej 200km. (Z czego jak się okazało, jedną szybciej przejechałbym pociągiem, więc pewnie samochód już jej nie zobaczy... ) Nawet gdybym na każdej stał po godzinie i czekał na pełne ładowanie, i tak byłbym do przodu względem jeżdżenia na stację. Oczywiście zaraz zleci się tu pierdylion przedstawicieli handlowych którzy robią po 50k-100k rocznie, i powiedzą że się mylę... Ale ja im przyznam rację. Elektryki nie są jeszcze dla Was. Tyle tylko, że jesteście w znakomitej mniejszości.

    edytowano: 3 lata temu
    0
  • kumpir
    kumpir 3 lata temu Odpowiedz

    @aawor69 to jak siedzisz cały rok w obrębie swojego miasta i nigdzie się nie ruszasz, to twój punkt widzenia na użyteczność auta jest trochę bezwartościowy. W twoim przypadku wogole posiadanie jakiegokolwiek auta jest całkowicie pozbawione sensu. Na te dwie wyprawy w roku taniej będzie wypożyczyć auto niż utrzymywać swoje

    edytowano: 3 lata temu
    2
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @kumpir nie powiedziałem że siedzę w obrębie swojego miasta, ale przyznaję, rzadko wyjeżdżam z promienia 100km od domu. Większość moich znajomych ma identycznie. Parę razy w roku trasa do jakiejś rodziny gdzieś dalej, na wakacje i tak samolotem, a samochód służy do dojazdów do pracy (albo i nie, bo o parking niełatwo), jeżdżenia po zakupy, czasem jakiś wypad za miasto (ale niedaleko, bo kto chce weekend marnować na siedzenie za kółkiem), ewentualnie wycieczki do lekarza z dzieciakami. Jak mieszkasz nawet na totalnym zadupiu, to i tak wszystko czego potrzebujesz będziesz miał w tych 100km od domu. Polska nie jest jakoś potężnie wielka ;)

    -1
  • Whaaaaaaaat

    @kumpir Przeciętnie Polak robi 36 km dziennie … zreszta myśle, ze w przeciągu 5 lat wprowadza na skale seryjna baterie ze stałym elektrolitem i zasięgi aut wzrosną do tych waszych 800 km na które się spuszczacie, a nawet i większych. Zreszta przy obecnych zasięgach jesteś w stanie dojechać w każde miejsce w Polsce przy jednym ładowaniu. Ale jak zwykle będziecie podawali przykład podróży z Rzeszowa do Szczecina… ładowanie na stacjach szybkiego ładowania trwa max 30 min, akurat na toaletę, kawę i rozprostowanie nóg. Raz w życiu zdarzyło mi się przejechać 900 km w ciągu dnia…

    -1
  • vandroiy
    vandroiy 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter nie chcę się wtrącać w Waszą dyskusję, bo każdy z Was ma sensowne argumenty za i przeciw, ale chcę tylko powiedzieć, że problem z długim ładowaniem elektrycznego auta można załatwić wymiennymi bateriami. Podjeżdżasz do punktu "ładowania" i wymieniasz rozładowane akumulatory na naładowane. Dokonujesz opłaty i odjeżdżasz. Całośc trwa tyle co standardowe tankowanie. Oczywiście musi być jeden standard baterii we wszystkich autach. Ale to się da zrobić

    0
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter pomijając już Twoją genialną umiejętność czytania że zrozumieniem, dzięki której dopowiadasz sobie historyjki o siedzeniu w mieszkaniu, jeżeli opuszczając kraj zamiast godzinę lecieć samolotem, wolisz się tłuc 1000km autem, to raczej Ty do normalnych nie należysz.

    edytowano: 3 lata temu
    -2
  • vandroiy
    vandroiy 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter bez sensu

    0
  • Whaaaaaaaat

    @metalowysweter @metalowysweter No w przeciwieństwie do Was Musk ma co nieco więcej wiedzy na temat produkcji aut i jej opłacalności. Przed chwila narzekaleś na krótki zasięg, baterie strukturalne są kolejnym krokiem, aby te zasięgi zwiększać, wiec się zdecyduj. Pomysł wymienialnych baterii mocno przoduje chińskie Nio i szwedzki PowerSwap, poczekamy zobaczymy.

    0
  • vandroiy
    vandroiy 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter Muskowi na pewno. O ekologie też nie do końca chodzi, chociaż jest ona ważnym elementem. Wg mnie największym problemem jest skończona liczba światowych zasobów ropy. Po prostu kiedyś ona się skonczy. I to szybciej niz nam się wydaje

    -2
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter czym właśnie dowiodłeś że Twoje potrzeby nikogo nie obchodzą, bo ze swoim dziwnym podejściem jesteś w 0.000001% społeczeństwa. Ja na przykład wolę zwiedzać coś więcej niż drogi i parkingi ;) Równie dobrze mógłbym się z Ciebie nabijać, że Twój samochód jest dla mnie pośmiewiskiem, bo nie dojedzie na biegun południowy... A tymczasem normalni ludzie po 300-400km i tak się zatrzymują rozprostować kości i coś przekąsić.

    edytowano: 3 lata temu
    -1
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter tak, cylindry w Twoim samochodzie wcale nie są pokryte kopanym przez dzieci w Afryce materiałem ;)

    0
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter czekaj czekaj, jestem lewakiem bo uznaję wyższość lepszego napędu nad gorszym w 90% przypadków? A no tak, prawicowcy zamiast sprawdzać fakty szukają prawd wiary, 1000 lat tresowania robi swoje ;) Serio jesteś aż tak głupi że nie widzisz że Twój sposób wykorzystania samochodu nijak się nie ma do normalnych ludzi? Wyobraź sobie że ostatnio też byłem we wschodniej Polsce. Paliwożernym gruzem, który na baku przejeżdża z 500km. I wiesz co? Nie musiałem brać żadnych kanistrów. Skąd Ty się qwa urwałeś? Poza tym, marudzisz że samochód ma mieć 1000km zasięgu, po czym mówisz że robiłeś swoim 5000/30 ~ 170 dziennie? Mógłbyś elektryka ze zwykłego gniazdka ładować przez noc i by się nie wycyckał z zasięgu xD

    edytowano: 3 lata temu
    0
  • Whaaaaaaaat

    @metalowysweter A 8 lat wziąłeś z pizdy jak większość swoich pseudofaktow? Nie kompromituj się petrolzjebie, bo jesteś zacofanym dinozaurem powielajacych zdezaktualizowane brednie sprzed 10 lat. Doedukuj sie pajacu żeby wdawać sie w polemikę na poziomie aktualnych możliwość technologicznych.

    -1
  • Whaaaaaaaat

    @metalowysweter Gowno wiesz, wszędzie widzisz urojonych lewaków, łeb już zjebany propaganda po całości. Mówisz o tych 8 letniej gwarancji na baterie? A jak masz kurwa gwarancje 2 letnie na pralkę to z kalendarzem czekasz kiedy ja wyjebac przez okno? Co za mentalny beton, ewenement po prostu.

    0
  • Whaaaaaaaat

    @metalowysweter Gdzie jest propaganda w stwierdzeniu, ze sprawność silnika elektrycznego bije na głowę sprawność spalinowego? Ja wiem, ze fakty maja ciężko przebić się przez te kopułę gówna, ale ile można.

    0
  • Whaaaaaaaat

    @metalowysweter @metalowysweter Nie jesteś w stanie policzyć przebiegu auta po cyklach ładowania debilu, bo każdy z cykli może być różny. Krzywa deterioracji jest skorelowana z ilością cykli ładowania, a nie czasem kmiocie. Masz podany artykuł na tacy żeby ci łeb nie pękł od używania przeglądarki do wyszukiwania faktów. @metalowysweter https://elektrowoz.pl/auta/jak-zuzywaja-sie-baterie-w-autach-elektrycznych-tesla-88-proc-pojemnosci-po-320-tys-km-w-modelach-s-x/ masz artykuł, bo szkoda strzelić ryja na debila.

    0
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter czekaj, bo chyba jesteś jeszcze głupszy niż myślałem. Kto co chce Ci odebrać? P********z jakby wejście do UE i napływ Passatów po Niemcu zabrało Polakom prawo do jazdy kaszlakiem. Dalej możesz to robić, ale jak zaczniesz ludziom wmawiać że to lepsze niż współczesne samochody, spojrzą na Ciebie tak jak ja w tej chwili... Widzę, że tego brudu to całkiem sporo masz pod kopułką. Zapomniałem, że Janusze jak Ty, którzy dorabiają filozofię do niedoboru pieniędzy zazwyczaj jeżdżą starymi gruzami, wiec tak, zgodzę się, w Twoim samochodzie z żeliwnym blokiem ściany cylindrów nie są pokryte niczym xD A zatem - jeździj swoim gruzem, żryj gówno, wolność obowiązuje. Tylko nie dziw się że jak zaczniesz wmawiać ludziom że też mają jeść gówno, bo na Syberii inaczej się nie dało, a ich kanapka z serem zabiera Ci wolność jedzenia gówna, wyrobią sobie o Tobie taką, a nie inną opinię ;)

    -1
  • Whaaaaaaaat

    @metalowysweter Z tego co widzę to od Ameryki przez Europę, po Chiny i nawet Japonię, która mocno się wzbraniała wszyscy idą w BEV. Tesla, Rivian, Lucid, ikona motoryzacji amerykańskiej jaka jest Ford, Stellantis, VAG itp praktycznie wszystkie liczące się motoryzacyjne koncerny na świecie zapowiedziały koniec produkcji FCE. Tylko jakiś metalowy cep w Polsce myśli, ze wie lepiej.

    -2
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter masz po prostu kompleks, bo nagle okazało się że musisz dodać do siebie dwa samochody żeby zrównać się osiągami z elektrycznym dupowozem do wożenia dzieci na karate xD I jak tu teraz szpanować? Zostają takie właśnie żałosne próby zmuszenia wszystkich do wyrównania w dół do Twojego poziomu, bo w kategorii gówno jesteś troszkę wyżej. Tylko czemu twierdzisz że lewacy chcą Ci czegoś zabronić, jak to Ty chcesz zabronić innym jeździć czym chcą? A zatem, żryj swoje gówno i wracaj do szpanowania jego aromatem między innymi gównojadami, a z ludźmi będziesz mógł pogadać jak zrozumiesz jak działa tranzystor połowy ;)

    0
  • john-doe
    john-doe 3 lata temu Odpowiedz

    @vandroiy teoretycznie, w praktyce bateria musiała by być ustandardyzowana (a nigdzie nie jest) poza tym dochodzi parametr pt. 'pozostała przydatność do użycia' - bywają problemy z wymianą butli gazowej 11kg ze względu na kończącą się legalizacje, więc nie wiem jak miałoby wyglądać wymienienie komuś 5 letniej baterii na naładowaną nówkę kiedy jej koszt to czasami 50k plus.

    1
  • Whaaaaaaaat

    @john-doe62 W programach wymian baterii nie zakłada się własności użytkownika tejże baterii, a wyłącznie jej abonament u usługodawcy. On zarządza bateriami, ty jako użytkownik tylko płacisz za dostęp do stacji wymiany.

    -1
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter cóż, na razie mam tylko elektryczny motocykl (następny samochód też będzie elektryczny, zbyt wygodne to jest), ale to w zupełności wystarczy żeby wiedzieć jak bardzo p********z głupoty ;) Ile akumulatorów w elektrykach zajechałeś do tej pory panie "znafco"? Tak, mam kompleks, bo widzę zalety lepszej technologii nad gorszą, wiec wyzywam wszystkich od lewaków, którzy chcą mi zabrać wolność do robienia głupot... A nie, czekaj, to Ty ;) Zgrywasz niewiadomo kogo, a za każdym razem jak tylko napiszesz coś co można obiektywnie zweryfikować, okazuje się że nie masz pojęcia xD Pewnie dlatego przestałeś podawać "fakty" a jedziesz tylko neweryfikowalnymi anegdotkami ze swojego życia. Chciałbym też zobaczyć, jakimi powerfetami bawiłeś się w podstawówce ;)

    edytowano: 3 lata temu
    -1
  • Whaaaaaaaat

    @metalowysweter Nie mam kombi, mam sedana, co nie znaczy ze mogę stwierdzić iż kombi jest bardziej praktyczny dla rodziny. Nie jestem właścicielem elektrowni atomowej, ale uważam ze jest lepsza od węglowej. Ja pierdole typie co ty szurasz, ze masz tak łeb zjebany. Nie trzeba posiadać BEV żeby wypowiadać się na jego temat.

    0
  • Whaaaaaaaat

    @metalowysweter Aha wiec rozumiem ze ty jesteś tak kurwa głupi i naiwny ze każdy wykonuje pełny cykl ładowania, zawsze. To taki sam debilizm jakby napisać ze możesz obliczyć przebieg auta na podstawie ilości tankowań tegoż auta, ponieważ użytkownik musi zawsze tankować bal do pełna. Dobra, idź jebnij brana w ścianę i się końska spierdolino nie pogrążaj, bo gowno wiesz a zgrywasz eksperta. Nara cwelu.

    -1
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter ech, jakim cudem udało mi się znaleźć elektronika z dyplomem co nie odróżnia feta od bjt... Co Ty chcesz równoważyć w tranzystorach które wybuchają jak przytrzymasz je w liniowym zakresie? Zresztą, nieważne. Nie podałeś żadnego argumentu od jakichś dwudziestu wysrywów, wiec dopóki nie powiesz czegoś użytecznego zamiast mnie obrażać i udowadniać że jesteś idiotą, nie będę ciągnął dyskusji. Jak już dojdziesz jakichś przemyśleń innych niż twoja wewnętrznie sprzeczna historia życia, będziemy mogli pogadać. Pamiętaj tylko żeby zezłomować swoje torowe samochody, bo żaden nie ma 1000km zasięgu ;)

    edytowano: 3 lata temu
    -1
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter z czytaniem to u Ciebie równie dobrze co ze znajomością elektroniki, co? Widzę że cała twoja wiedza została jakieś 20-30 lat temu, bo za każdym razem się ośmieszasz ;) Ja tam widzę, że Ciebie nie stać na Teslę, wiec dorabiasz filozofię. Ja już elektrycznym pojazdem jeżdżę, znam wady i zalety i widzę, że przewaga jest taka że jak mój aktualny samochód się rozsypie, to następny będzie elektrykiem. Ty z kolei nie potrafisz podać żadnego argumentu przeciw (tak, istnieją, znam je, ale nie będę Ci ułatwiał zadania, bo fajnie się patrzy jak się motasz nie mając pojęcia)

    edytowano: 3 lata temu
    -1
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter i znowu brak argumentów... Jedyny jaki podałeś to że jesteś zjebem i musisz się chować po krzakach 1000km od cywilizacji, po czym zacząłeś opowiadać czego to tam nie masz, zamiast podawać argumenty. I nawet to wyszło Ci wewnętrznie sprzeczne. I jeszcze mój ulubiony tekst o "duszy". Tak się mówi jak gruz nie ma zalet a trzeba go wcisnąć. ;) Tesli sobie nigdy nie sprawię, bo jak każdy amerykański samochód jest gównem. To Ty z nią wyjechałeś, pewnie dlatego że żadnego innego elektryka nawet nie znasz ;)

    -1
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter czekaj, czekaj, nazywasz mnie piwniczakiem, bo nie jestem na tyle głupi żeby marnować cały dzień na przejazd samochodem zamiast godzinnego lotu? Właśnie przeczytałem historię Twoich komentarzy. Wychodzi na to, że tylko i wyłącznie próbujesz po mnie jechać i się wywyższać, a że okazało się że nie ma czym, to się pultasz. Wymyśl jeszcze że Twój szrot ma ducha świętego, będzie lepiej brzmiało tym co są za głupi żeby zrozumieć jak działa januszowy marketing. Idź "zrównoważ sobie współczynnik temperaturowy" feta i nie p*****l już, bo argumentu żadnego nie podałeś od początku, poza zaniżonym o 98% zasięgiem pierwszych elektrycznych aut. W sumie, czemu ja w ogóle marnuję na Ciebie czas? No tak, za dużo wiary w ludzi, a to tylko gownojad próbujący zniżyć dyskusję do jego poziomu...

    edytowano: 3 lata temu
    -1
  • vandroiy
    vandroiy 3 lata temu Odpowiedz

    @john-doe62 to są szczegóły które mozna dopracować

    -1
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter zieeew, czytać nie umiesz? Trudno. Sprawa jest prosta - bogaci ludzie nie muszą udowadniać że są bogaci. Ty nic innego nie robisz, tylko próbujesz to udowodnić, do tego stopnia że boisz się wsiąść do tramwaju, bo jeszcze ktoś pomyśli że jesteś biedny. Masz coś do powiedzenia na temat silników elektrycznych, czy mam uznać ten cały wątek za nieudaną próbę szpanu?

    0
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter zieeew. Znowu nic do powiedzenia? Nudny się robisz.

    0
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter jak już mówiłem - biedny człowiek musi cały czas udowadniać że nie jest biedny. Ty cały czas musisz udowadniać że nie jesteś biedny. Do tego stopnia, że wciskasz teksty jak to nie jesteś biedny jako argumenty przeciwko elektrycznym samochodom xD

    0
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter zieeew. Jak już mówiłem - nic nie masz do powiedzenia w temacie, tylko próbujesz szpanować. Żeby jeszcze było czym. A jak się okazało że nie ma czym - musisz sobie wmówić że osoba która Ci to uświadomiła jest nikim, bo wtedy łatwiej przed samym sobą kłamać że jej opinia nie ma znaczenia. Idź do psychologa, a nie żale wylewasz. Tylko pamiętaj, że nie na NFZ, bo ktoś pomyśli że biedny jesteś!

    0
  • Aawor69
    Aawor69 3 lata temu Odpowiedz

    @metalowysweter Zieeew.

    -1

zobacz więcej

0.072211027145386